Sunday 4 March 2018

Malaysia Breeders Gathering 2018

Program pembukaan tahun 2018 bagi industri arnab dan cavy hiasan di Malaysia. Persatuan Pencinta Arnab Selangor bernaung di bawah pertubuhan peringkat nasional iaitu Persatuan Penternak Arnab Malaysia (MARBA) dengan sokongan The School by Jaya One menganjurkan Malaysia Breeders Gathering 2018 (MBG2018) pada 20 Jan 2018 yang lalu. Penganjuran pertandingan arnab dan cavy kali ini menyaksikan 100 ekor arnab yang terdiri daripada 15 baka dan 11 baka cavy berjumlah 70 ekor. Pertandingan diadili oleh seorang juri ARBA, James Goodrich yang didatangkan khas daripada Buffalo, NY, USA.


Selain daripada pertandingan arnab & cavy, program turut dimeriahkan dengan small animal petting zoo yang memberi peluang pengunjung-pengunjung mendekati haiwan-haiwan kecil termasuk arnab dan cavy.


MBG2018 bagi pertandingan arnab menyaksikan Mohd Khairol Izzaidee Morad memenangi Best in Show melalui arnab Mini Rex miliknya, manakala Reserve Best in Show dimenangi oleh Behyo dengan arnab Netherland Dwarf.



Bagi pertandingan Cavy, Best in Show dimenangi oleh Jack & Ryan dengan cavy baka American manakala Danny Yeong untuk Reserve Best in Show melalui cavy baka Coronet.



Terima kasih kepada penaja-penaja yang menyokong dan menjayakan penganjuran pada kali ini.

No comments:

Post a Comment